Artist Talk with the Austrian artist Oliver Ressler.
MedPhoto Festival, in collaboration with Goethe-Institut Athen and the Austrian Embassy in Athens, seeking to contribute to the current discourse regarding the climate crisis, is organizing an open discussion with Oliver Ressler, whose work, equally interweaving aesthetics and politics, focuses on climate justice.
As the artist argues, the time for plain demands to those in power seems to be over, since governments globally fail in shutting down climate-destructive operations. At the same time, however, millions of people determined to prevent total planetary climate collapse join climate justice movements and take up collective action, attempting to shut down coal mines, construction sites for LNG terminals, and similar ecosystem damaging projects. In his films, Ressler has been documenting these social movements over the years, pointing to cases of mass civil disobedience while challenging the widespread stereotype of treating "art" and "activism" as distinct categories.
Oliver Ressler is an artist and filmmaker who produces installations, projects in public space, and films on economics, democracy, racism, climate breakdown, forms of resistance and social alternatives. Ressler had comprehensive solo exhibitions at Museum of Contemporary Art, Zagreb; Neuer Berliner Kunstverein; MNAC—National Museum of Contemporary Art, Bucharest; SALT Galata, Istanbul; Centro Andaluz de Arte Contemporaneo, Seville; Museo Espacio, Aguascalientes, Mexico and Belvedere 21, Vienna. He has participated in more than 400 group exhibitions, including Museo Reina Sofía, Madrid; Centre Pompidou, Paris and the biennials in Taipei, Lyon, Gyumri, Venice, Athens, Quebec, Jeju, Kyiv, Gothenburg, Istanbul and at Documenta 14, Kassel, 2017. From 2019–2023 Ressler has worked on Barricading the Ice Sheets, a research project on the climate justice movements funded by the Austrian Science Fund.
Following the presentation of Ressler's documentary, Carbon and Captivity at the international exhibition organized by MedPhoto at the Contemporary Art Museum of Crete in 2024, the forthcoming artist talk at Goethe Institute will contribute further to the quest for a contemporary and necessary political ecology.
Oliver Ressler, Photo credit: Željko Lukunić / Pixsell
Anfang 2024 organisierte das kuratorische Team von MedPhoto eine Ausstellung im Museum für zeitgenössische Kunst in Kreta (mit finanzieller Unterstützung des Ministeriums für Kultur und der Ioannis Kostopoulos Stiftung) zum Thema Klimakrise, an der bedeutende Künstlerinnen und Künstler teilnehmen, die praktiken mit der Kamera entwickeln: Ursula Biemann, Evangelos Daskalakis, Sophie Gerrard, Petros Giannakouris, Marina Gioti, Kostas Kapsianis, Nikos Markou, Cristina De Middel & Bruno Morais, Giorgos Moutafis, Oliver Ressler, Zied Ben Romdhane, Jonas Staal, Ian Teh, Penelope Thomaidi, Michailangelos Vlassis-Ziakas.
Die 5. Auflage des MedPhoto-Festivals mit dem Titel CLIMATE WARS basiert auf den extremen Wegen der Ausbeutung natürlicher Ressourcen und dem Aussterben von Ökosystemen, was zu einer Verschlechterung der Lebensbedingungen eines immer größer werdenden Teils der Erdbevölkerung führt. Dabei legen wir jedoch den Schwerpunkt auf die Schnittstelle zwischen zeitgenössischer Kunst, Forschung und Theorie und präsentieren Werke, die tiefere Aspekte des Problems hervorheben, wie das Konzept der Ökokatastrophe und die Dimension der Klimagerechtigkeit, sowie Werke, die Phänomene wie die Finanzialisierung von Energie ansprechen oder sich auf die unverhältnismäßige Belastung des Globalen Südens konzentrieren. Indem wir Umweltfragen nicht als isolierte Phänomene, sondern als miteinander verbundene Aspekte zahlreicher anderer gesellschaftspolitischer Parameter betrachten, hat MedPhoto fotografische Serien, bildende Kunstwerke, Dokumentarfilmvorführungen, Forschungsarbeiten und Bücher präsentiert, die sich darauf konzentrieren, wie ökologische Zerstörung mit Arbeitsausbeutung, dem Flüchtlingsthema, geschlechtlicher Unterdrückung und Kriegen verknüpft ist.