Application for SCHULWÄRTS!
Bewerbungsphase für SCHULWÄRTS!-Praktika im Jahr 2025
Aufgrund der außerordentlich hohen Bewerber*innenzahl in der aktuellen Bewerbungsrunde ergibt sich leider eine leichte Verzögerung der Rückmeldungen. Diese werden gestaffelt erfolgen. Bewerber*innen, die eine frühere Ausreise im neuen Jahr planen, erhalten entsprechend früher eine Rückmeldung. Sollten Sie sich für eine Ausreise in der zweiten Jahreshälfte beworben haben, kann die Rückmeldung möglicherweise erst Ende Februar erfolgen.
Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass wir aufgrund der hohen Anzahl an Bewerbungen keine individuellen Rückfragen zum Status der Bewerbungen beantworten können.
Das erste Ausreiseseminar findet vom 24. bis 26. Februar 2025 in der Zentrale des Goethe-Instituts statt. Im Falle einer Zusage und entsprechend frühen Ausreise, laden wir Sie direkt zu diesem Termin ein. Es wird im Laufe des Jahres noch weitere Termine geben für alle späteren Ausreisen.
Bewerbungsphase für SCHULWÄRTS!-Praktika im Herbst 2025
Weitere Bewerbungsphase für SCHULWÄRTS!-Praktika im Herbst 2025
Die erste Bewerbungsphase für SCHULWÄRTS!-Praktika 2025 ist abgeschlossen und das Bewerbungsportal ist derzeit geschlossen. Wir werden im Rahmen einer zweiten Bewerbungsphase eine begrenzte Zahl an Plätzen für die zweite Jahreshälfte 2025 zur Verfügung stellen. Diese findet vom 17.03. - 20.04.2025 statt.
Das Bewerbungsportal öffnet am 17.03. um 9 Uhr morgens und schließt am 20.04. um 23.59 Uhr. Sollten sie in der ersten Bewerbungsphase keinen Platz erhalten haben, laden wir sie herzlich zur erneuten Bewerbung für Praktika in der zweiten Jahreshälfte ein.
Die Termine zu zwei digitalen Informationsveranstaltungen werden zeitnah hier und über unsere allgemeinen Kommunikationskanäle bekanntgegeben.
Sollten sie keine Informationen verpassen wollen, so können sie sich jederzeit für unseren Bewerber*innen-Newsletter anmelden. Schicken Sie dazu bitte eine E-Mail an schulwaerts@goethe.de mit dem Betreff "Anmeldung Newsletter".
Further information about application documents
PERSONAL STATEMENT
Maximum length: two pages
Please address the following questions in your personal statement:- Why do you want to do a placement abroad?
- In which of the available host countries would you like to be placed? Please give reasons for your first, second and third preferences.
- What previous experience do you have, if any, in teaching German as a foreign/second language (DaF/DaZ) and Content and Language Integrated Learning (CLIL)?
- Have you ever worked abroad for an extended period of time? If so, where? What did you do there?
OUTLINE OF A LESSON OR EXTRA-CURRICULAR PROJECT IN ONE OF YOUR STUDENT TEACHING SUBJECTS
Maximum length: two pages
In planning your lesson, please bear the following considerations in mind:- This outline is to give us an impression of your methodological teaching skills and your adaptability.
- If you are studying German or have experience in German as a foreign/second language (DaF/DaZ), then please submit an outline of a DaF/DaZ lesson.
- If not, outline a lesson in one of your teacher training subjects, using an educational approach that involves Content and Language Integrated Learning (CLIL)/language-sensitive teaching.
- You should make allowance for the usually low level of German language skills (A1/A2) among students in the available placement countries.
If you’d prefer to outline an extra-curricular project instead, then:
- Your project should ideally include students from different age groups with and without German language skills.
- Outline your project goals and a rough project schedule.
(INTER-)CULTURAL PROJECT ABOUT GERMANY
Maximum length: one page
For this project outline:- You should be able to carry out your (inter)cultural project as an extra-curricular project at your placement school.
- Choose an aspect of German society, life in Germany, or of Germany’s landscape/history that is likely to interest students.
- Try to combine several points of view on your chosen topic in order to make diversity in Germany visible.
- The aim is to convey an authentic up-to-date image of Germany and to arouse interest in life in Germany.
- The project can culminate in e.g. an exhibition, a presentation or a wall newspaper.
EDUCATIONAL (OBSERVATION) PROJECT
Maximum length: one page
- Outline a project that involves observation and analysis of school organization, culture and/or administration that you’d like to carry out at your placement school.
- The aim of the project is to observe and analyse certain real-life aspects of school in the host country and, if appropriate, compare them to corresponding aspects of German schools.
- Your project outline should include at least one concrete question grounded in the social sciences.
- The project should be well planned.
- Some potential topics are school hierarchies and rituals, communication between faculty and students, use of teaching media, social forms, extent to which classes are taught in students’ native language