GOETHE FILMS bringt für Torontos Zuschauer das Beste des Deutschen Films zusammen.
Vom Spielfilm zu Doks, Kurzfilm zu Animation, Drama bis Komödie, von Experimentellem zu internationalen Festivalhighlights aus Berlin, Leipzig oder Oberhausen - die GOETHE FILMS Serie bietet Filmliebhabern die Gelegenheit, sich eine kuratierte Auswahl zeitgenössischer deutscher Arthouse-Filme in Torontos wichtigstem Kino anzusehen.
Vom Goethe-Institut Toronto seit 2011 programmiert und präsentiert, werden die Filme in thematischen Blöcken über das Jahr verteilt in der TIFF Bell Lightbox im Zentrum Torontos gezeigt.
Viele Vorführungen werden abgerundet durch Einleitungen, Frage-und-Antwort-Runden sowie Diskussionen mit deutschen und kanadischen Künstlern, Kuratoren und Experten, die kontextualisieren, was auf der Leinwand passiert, und sich mit dem Publikum austauschen.
Als Spiegelbild der Flüchtlingssitution in Europa präsentierte GOETHE FILMS“Europe between Refuge and Fortress” 2016 den Oscar-nominierten Film “We Are Young. We Are Strong” neben neuen Kurzfilmen und Dokumentationen, die Europas Zukunft beleuchten. Die Senatorin Ratna Omidvar, der Autor und Journalist Kamal Al-Solaylee und die syrisch-kanadische Regisseurin Marcelle Aleid debattierten rege die Rolle von Kunst in politischen Krisen.
Andere Höhepunkte umfassen “fHEISTy Woman Robbing Banks” mit Bankräuberinnen seit dem Klassiker RUN LOLA RUN von 1998 bis zu dem 2015 in einer Sequenz gedrehten Hit VICTORIA, ebenso die Reihe “Copy & Paste” über Hommagen, Einflüsse und Referenzen zwischen Regisseuren, die untersuchte, wie Murnau & Herzog, Petzold & Farocki und Müller & Girardet Filme und Kino adaptieren, umgestalten und neu konzipieren. Thematische Retrospektiven von Wim Wenders und Fatih Akins Oeuvre stellten sich als besonders beliebt beim Publikum heraus. GOETHE FILMS wurde von blogTO.com als „eine der wohl gehüteten Arthouse-Geheimnisse“ bezeichnet.
„Viele hervorragende deutsche Filme werden nicht in Kanada vertrieben und wenn sie es werden, ist ihre Kino-Laufzeit hier oft begrenzt. GOETHE FILMS soll für Torontos Zuschauer eine großartige Gelegenheit sein, einige der besten Filme aus Deutschland auf der großen Leinwand zu sehen, Filme, die sie sonst verpassen würden“, erklärt Jutta Brendemühl, die Programmkuratorin des Goethe-Instituts, die die Serie gründete und programmiert. „GOETHE FILMS ist das Herzstück unserer umfangreichen Filmarbeit. Neben unserem beliebten Blog ist es der Ort, an dem wir unsere Leidenschaft fürs Kino mit unserem treuen kanadischen Publikum teilen können.“
kuratiert von Jutta Brendemühl, Goethe-Institut Toronto Program Curator
Juni 2011
40 YEARS VIDEOART.DE: RECORD AGAIN > Highlights of German Video Art from the 1960s to the present; introduced by artist Oliver Husain
Oktober 2011
CULTURE+ECONOMY: Two programs of international shorts from 1932-2010, *guest curated by Florian Wüst (Berlin)
Winter 2011/2012
EUROPEAN SHOOTING STARS: Featuring actors Hannah Herzsprung, Alexander Fehling, August Diehl, Maria Simon > Four Minutes (Kraus); Life Actually (Gsponer) | Goethe! (Stölzl); And Along Come Tourists (Thalheim) | If Not Us, Who? (Veiel); 23 (Schmid) | Distant Lights (Schmid); Nothing But Ghosts (Gypkens)
März 2012
24 HOURS BERLIN People, Stories, Reality > “Real-time” excerpt from the real-time documentary project of a day in the life of the German capital (Heise & Agneskirchner)
Mai 2012
IN THE FACE OF CRIME: Love, Death, Mafia. > Canadian premiere of Dominik Graf's award-winning 10-episode Berlin thriller
Herbst 2012
CULTURE+ECONOMY: Crisis, Greed & Debt > The City Below (Hochhäusler) | Gravity (Erlenwein) | Crash Course (Wangard); introduction by Social Corporate Responsibility Professor Dirk Matten
März 2013
OBERHAUSEN ON TOUR > Highlights of the International Short Film Festival Oberhausen 2012 | International Competition | German Competition | Music Video Competition; panel with designer-filmmaker Phillip Barker and filmmaker Chris Kennedy
Mai 2013
YOUNG & OLD: Intergenerational Encounters > Hanami (Dörrie) | Cloud 9 (Dresen) | Home for the Weekend (Schmid); with a co-presentation of Berlin Performance Group’s She She Pop & Their Fathers’ “Testament” at the World Stage Festival Harbourfront Centre shorts: A LOST AND FOUND BOX OF HUMAN SENSATION (Wallner & Leuchtenberg) / YOU AND ME (Kraus)
Herbst 2013
FATIH AKIN @ 40 RETROSPECTIVE > In July | Solino | The Edge of Heaven Head-On | Soul Kitchen | Crossing The Bridge with live music by Brenna MacCrimmon (Crossing the Bridge) & Debashis Sinha
März 2014
LIFE IS A CONSTRUCTION SITE: Berlin on Film > Kuhle Wampe (Brecht & Dudow) | Life Is All You Get (Becker) | Pool of Princesses (Blümner); contextualised by Young Mammals experimental art lab for young people, COC Music Director Johannes Debus, theatre innovator Michael Wheeler, PhD arts student Inga Untiks
Mai 2014
GERMANY LAUGHS at Politics, Love & Itself > Hotel Lux (Haußmann & Timm) | Lila, Lila (Gsponer) | Absurdistan (Helmer) | short: Sonntag 3 (Kuhn)
Herbst 2014
BEFORE THE FALL Berlin Wall / 25 Years > Barbara (Petzold) | Wings of Desire (Wenders) | Silent Country (Dresen); introductions by critic Norm Wilner and OCAD Dean Vlad Spicanovic
März 2015
COPY & PASTE: Reimagining, Remixing & Remaking Film > Nosferatu (Murnau) + Nosferatu the Vampyre (Herzog) | Yella (Petzold) + Nothing Ventured (Farocki) | Home Stories (Müller) + Phoenix Tapes (Müller & Girardet); panel with TIFF programmer Chris Kennedy, filmmaker Isabell Spengler and film professor Stefan Soldovieri
Mai 2015
CULTURE+ECONOMY: Age of Cannibals > Age of Cannibals (Naber) | Master of the Universe (Bauder) | Houston (Günther); contextualized by a Goethe Film Talk with director Marc Bauder; introduction by critic Robert Bell
Herbst 2015
WENDERS IN THE CITIES (70th birthday retrospective) > Alice in the Cities; Wrong Move | The State of Things; Land of Plenty | Tokyo-Ga; Notebook on Cities and Clothes; introduction by critic Adam Nayman; accompanied by an exhibition from the Wenders Archive
März 2016
A LONG WAY: Europe between Refuge and Fortress > Colour of the Ocean (Peren); After Spring Comes Fall (Carsenty) | short: The Jean-Monnet Bridge (Center for Political Beauty Berlin); We Are Young. We Are Strong (Qurbani) | Transit Camp Friedland (Sandig); introduced by critic Jason Anderson; panel with Ratna Omidvar, Kamal Al-Solaylee, Marcelle Aleid, Affan Chowdhry
Mai 2016
CAN YOU HACK IT? Of Cybercrime & Privacy Rights > Who Am I – No System Is Safe (Bo Odar) | Democracy (Bernet) | Blueprint (Schübel)
Herbst 2016
fHEISTy WOMEN ROBBING BANKS > Run Lola Run (Tykwer) | Banklady (Alvart); Wanja (Hellsgård) | Victoria (Schipper); contextualized by artist-filmmaker Daniel Cockburn
März 2017
HEIMAT NOW: New Heimatfilms > Grave Decisions (Rosenmüller) | Holidays (Knoller) | Learning To Lie (Handloegten) | Schultze Gets The Blues (Schorr) | Sound of Heimat (Birkenstock & Tengeler); introduction & reading by author Frank Goosen
Mai 2017
PEAK German Docs @ DOK Leipzig > Peak (Lang) | Land in Sight (Keil & Kruska) | Forget Me Not (Sieveking); introduced by Alessandro Ruggera, director of the Istituto Italiano di Cultura Toronto
Oktober 2017
MARGARETHE & BARBARA > Marianne & Juliane (Margarethe von Trotta) | Rosa Luxemburg | Hannah Arendt; introductions by actor Barbara Sukowa, critic Susan C. Cole; accompanied by the exhibition “Early UFA Film Posters: Projecting Women”
März 2018
ULRIKE OTTINGER IN ASIA > Under Snow (Ottinger) | Urike Ottinger: Nomad from the Lake (Kramer) | Exile Shanghai (Ottinger) | Johanna d’Arc of Mongolia (Ottinger)
Mai 2018
SCHLINGENSIEF: APPROACH THOSE YOU FEAR > The 120 Days of Bottrop (Schlingensief) | Foreigners Out! Schlingensief’s Container (Poet) | German Chainsaw Massacre: The First Hour of Reunification (Schlingensief) | The Holding of Skulls Is Not My Thing! (Schlingensief & Kluge); introduction by filmmaker-actor Bruce LaBruce
Oktober 2018
CULTURE+ECONOMY: BAD BANKS > exclusive Canadian premiere of the TV mini series banking thriller
März 2019
ONE FINE DAY: AFRICA NOW > Supa Modo (Wainaina) | Kati Kati (Masya) | Soul Boy (Essuman) | Nairobi Half Life (Gitonga) | Something Necessary (Kibinge) | Veve (Mukali)
Mai 2019
PAST FORWARD: DIRECTORS BEFORE CANNES > Everyone Else (Ade) | Be My Star (Grisebach) | Bungalow (Köhler) > celebrating Berlin production house Komplizenfilm (Locarno Best Independent Producer Award 2020)
Oktober 2019
STRONGER THAN BLOOD > Dealer (Arslan) | Chiko (Yildirim) | Stronger than Blood (Kienle) > series on migration & masculinity
März 2020
THE END OF TRUTH: 100 YEARS OF SPY THRILLERS > Spies (Lang) | For Eyes Only (Veiczi) | Blame Game (Leinemann) > introductions, talk-backs, online articles by cyber espionage expert Prof. Ron Deibert, East German cinema expert Prof. Gabriele Müller, film critic Adam Nayman
Oktober 2020
LOSE MYSELF — A PORTRAIT OF SANDRA HUELLER > Requiem (Schmid) | Above Us Only Sky (Schomburg) | Amour Fou (Hausner) | Finsterworld (Finsterwalder) | Exile (Morina) - Canadian premiere | In the Aisles (Stuber) > women in film
März 2021
EXITING EXTREMISM > The Renegrade – A Long Way Home (Noori & Hagen) – North American premiere | Wild Heart (Hübner & Schultz) – Canadian premiere | Combat Girls (Wnendt) – Canadian premiere > with filmmaker and expert introductions and a further watch list to shine a light on the dangers of violent intolerance and the dangers of turning a blind eye.
Mai 2021
LONELINESS IN THE CITY > The Mover (Nawrath) | A Lonely City (Graef) – International premiere | Neubau (Schmidt) – Canadian premiere > with filmmaker introductions and commentary by urbanism professor Ahmed Allahwala.
Oktober 2021
HISTORY NOW: PAST AS PROLOGUE > Berlin Alexanderplatz (Qurbani) Canadian premiere | Fabian: Going to the Dogs (Graf) – North American premiere | Transit (Petzold) > with contextualization and commentary by Tim Cook, the Director of Research at the Canadian War Museum.
Mai 2022
THE ART OF THE CON > The Chase After Millions (Obal) North American premiere | Operation Curveball (Naber) Toronto premiere | Confessions of Felix Krull (Buck) Canadian premiere > with introductions by film restorer Oliver Hanley and live musical score by Toronto turntablist SlowPitchSound.
März 2023
I HAVE A CRUSH ON YOU: 5 young love films across genders, geography, communities, conflict > No Hard Feelings (Shariat) co-presented with Inside Out | Zuhur’s Daughters (Genske & Humboldt) – co-presented with Inside Out, Toronto Arab Film & Hot Docs | Toubab (Dietrich) Canadian premiere | Le Prince (Bierwirth) Canadian premiere, with video introduction by actor Àlex Brendemühl | Nico (Gehring) Canadian premiere co-presented with Inside Out.
Oktober 2023
DEFINITELY NOT THE OPERA: music films > Rheingold (Akin) Canadian premiere | Orphea in Love (Rahnisch) Toronto premiere | Leif in Concert (Klandt) Toronto premiere.